Mama, no vull llegir, vull inventar, crear

La meva filla sempre em diu que no vol llegir, que el que ella vol és inventar, crear. Quan li insisteixo que la lectura li anirà molt bé per a millorar l'escriptura i no fer tantes faltes, em contesta que ja llegeix a l'escola, que ella prefereix fer vídeos amb la tablet i dibuixar invents a la seva llibreta especial.

Hi havia una vegada una nena que es deia Ada, a qui li agradaven les màquines (Contes de bona nit per a nenes rebels, @EditorialEstrellaPolar). L'Ada Lovelace, l'any 1843, va escriure el primer algoritme que processaria una màquina, convertint-se en la primera programadora de la història. És a dir, el llenguatge de programació no va tenir pare sinó mare. 

Ja farà un mes vaig participar a un Dinar-Col·loqui al Círculo de Mujeres de Negocios (@CMN_Oficial) on vaig coincidir amb Maria Àngeles Tejada, Directora General Public Affairs de Ranstad (@angeles_tejada) i ens va explicar que d'aquí a deu anys hi hauria més d'un milió de llocs de treball del sector STEM i no hi hauria prou persones qualificades per a cobrir-los.  Resulta que els estudis relacionats amb la Ciència, Tecnologia, Enginyeria o Matemàtiques no interessen massa al jovent. Segons un informe d'ESET, en les aules on s'estudien enginyeries el percentatge de noies no arriba al 24% i en les d'informàtica la xifra no supera l'11%.

En aquesta mateixa trobada, vaig conèixer també a Julia Carrión (@juliacarrrion) que estudia quart curs d'Enginyeria Telemàtica a la Universitat Pompeu Fabra i que té un currículum realment espectacular. He pogut llegir sobre ella, en el diari @el_pais, que va tenir dos germans (del gènere masculí)  i que sempre va estar envoltada "de coses que es toquen" tipus manualitats, cotxes, eines, etc. A Batxiller va pensar en fer Psicologia però sempre havia sigut "més de números que de lletres" i, finalment, va decidir optar per allò que li agradava. Abans d'ahir, vaig llegir un reportatge de la @Neus_Navarro a @VIAEmpresa sobre l'Associació Young IT Girls, una entitat sense ànim de lucre que vol inspirar a les noies en edat escolar perquè triïn carreres tecnològiques i/o científiques. Una d'elles, l'Elsa Rodríguez, explicava que l'any passat era l'única noia de la seva classe de batxillerat tecnològic i que la majoria de les seves amigues volien estudiar carreres com Medicina perquè d'aquesta manera podrien ajudar a les persones.



Il·lustració de Contes per a nenes rebels (@EditorialEstrellaPolar)

Com deien a la revista @womanleaderorg, "totes aquelles coses que estimes estan fetes amb codi". La programació està present, avui dia, a tot arreu: a l'arquitectura, en el disseny de moda, a la música, a la indústria, etc.  Així doncs, estudiar carreres del sector de les STEM no et converteix en un "friki de les maquinetes" sinó que et transforma en una persona que pot ajudar a fer un món millor. L'Elsa Rodríguez explicava a Neus Navarro que, per exemple, a partir de l'Enginyeria pots ajudar a dissenyar una impressora 3D que faci pròtesis per al sector de la Medicina. I que els estudis de la branca de STEM no són avorrits sinó que a través de la programació podem inventar, millorar, arreglar qualsevol cosa, crear... L'Ada Lovelace, el 1827, va ser la primera en fer un esbós d'un aparell de vol amb ales, mogut a partir d'un motor de vapor. 

Segons un informe de la Unió Europea, de cada 1000 llicenciades només 29 tenen un títol relacionat amb les TIC. Actualment, ens trobem ja en un món digital 4.0 i està clar que en 10 anys sorgiran professions que avui dia no existeixen i totes relacionades amb el sector STEM. @womanleaderorg prediu algunes d'aquestes sortides laborals com serien els/les professionals de la Robòtica, especialistes en realitat virtual, especialistes en Nanotecnologia o Disseny d'òrgans en 3D, programadors/es d'Apps o, entre d'altres, analistes de dades o especialistes en Big Data. Les STEM, sens dubte, com ens va dir a la trobada Maria Ángeles Tejada, seran les carreres més demandades en el futur i, el que és clar, és que no podem deixar de banda a les dones,  més de la meitat de la població. 

Actualment, l'equip de la multinacional tecnològica Apple el formen un 80% d'homes i un 20% de dones, a Twitter els homes són un 90% de la plantilla, a Google el 83% i a Facebook el 85%. Si ens anem als alts càrrecs dins les empreses tecnològiques les dones no arriben ni al 10%.

El dia preferit per a la meva filla és el dimarts perquè té piscina i informàtica. Ahir el meu fill va tenir Robòtica i estava entusiasmat explicant-me cóm funcionava una espècie de vespa robot amb la que treballen. Aquest és el futur, les coses canvien. Els meus fills seran diferents a mi, el seu món serà diferent al meu. L'Ada Lovelace va tenir l'enorme visió de veure les grans possibilitats que oferia el fet d'emmagatzemar dades, les seqüències d'operacions i d'instruccions, les subrutines i els bucles, la mare del super poder de la programació va preveure el futur. @juliacarrrion col·labora amb Wisibilízalas ( https://www.upf.edu/web/wisibilizalas), un projecte-concurs, per a escoles i instituts,  promogut per dos mestres de la Universitat Pompeu Fabra, que té com a objectiu crear pàgines de Wikipedia sobre dones d'èxit en les STEM. La idea és donar una major visibilitat a les dones que treballen en el sector de les TIC i potenciar les referències femenines en l'àmbit de la Ciència i la Tecnologia. 

Si hem de parlar als nostres fills/es de referents, de súper herois, no haurem d'oblidar-nos d'una nena a qui li agradaven les màquines i els números, una súper woman, la precursora de les STEM i mare de la programació. Els haurem de parlar de l'Ada Lovelace, una dona que va canviar el món.

Comentarios

Entradas populares de este blog