NÚRIA SERRA - HANDSEL & GRANEL

“Comprant a granel, compraràs el que realment necessites”


Núria Serra és una gran activista en contra del malbaratament i per això va pensar que la millor manera d’oferir producte de qualitat, de proximitat i amb les mesures adequades era una tenda a granel. Després de treballar més de deu anys en una ONG, la propietària de Handsel & Granel ha sabut conciliar empresa i inquietud social. Tots els productes que ven a la seva botiga responen a dos requisits: ser de qualitat i provinents de petits productors o de projectes socials.

Què diferencia Handsel & Granel d’una herboristeria?
No és una tenda especialitzada, per exemple, de productes de dietètica. Vull arribar al màxim de públic possible i oferir productes de qualitat, de proximitat, que no puguis trobar en un supermercat. Cobrir l’alimentació, en general, però amb coses diferents i curioses. Donar una empenta al petit comerç i de barri, on el valor afegit és la relació amb les persones i defugir de les grans superfícies.

Per què els productes ecològics són més cars?
Perquè la producció és molt més complicada. Per exemple, el blat ecològic o biològic triga molt més en sortir, el seu procés és molt més lent i tarda quasi el doble respecte els que no ho són. Però, d’altra banda, al ser una botiga a granel Handsel & Granel és més econòmic que les tendes que venen aquests productes empaquetats perquè estalviem en paper, cartró, etc.

Aquesta doncs pot ser una de les avantatges de comprar a granel?
N’hi ha vàries. A la botiga tinc producte de qualitat, de proximitat i de confiança. Pots comprar la quantitat que vols, això fa que si, per exemple, vius sol/a no cal que compris un paquet de quilo d’arròs i se’t faci malbé. Comprant a granel, compraràs el que realment necessites i evitarem el malbaratament alimentari. Un malbaratament que crec es dóna en quasi tots els àmbits. Vivim en un consum desbordat i, sovint, comprem coses que no necessitem. En alimentació llencem molts diners a les escombraries perquè no sempre podem menjar tot el que comprem. I una altra de les avantatges, és que comprant a granel podem provar una major gama de productes ja que estem acostumats a consumir allò que trobem als supermercats i pots venir amb els teus propis recipients de casa i estalviar en bosses.

Que no coneixem i que potser no sabem com cuinar... Jo no sabria ni comprar a granel perquè sóc dolentíssima calculant les mesures...
Però això no és un problema. Per això hi sóc jo. La majoria de productes són molt fàcils de cuinar, només cal tenir ganes de provar coses noves. Per exemple, els llegums els solem acompanyar amb arròs. Doncs el podem canviar per la quinoa, un superaliment que amb els llegums t’ofereix un plat molt complet, és a dir, que no cal que mengis res més. La quinoa es cuina igual que l’arròs, fent-la bullir uns deu minuts, només l’has de netejar prèviament. I si a més la torres una mica a la paella, atorga més sabor als nostres plats.

La quinoa es produeix aquí?
No, la majoria de productes que tenim venen de fora. Evidentment si els puc comprar aquí, abans opto per un proveïdor local. La quinoa és peruana-boliviana, el bulgur és dels països de l’Orient Mitjà, i així un llarg etcètera. La quinoa s’ha començat a produir a Andalusia, quelcom molt positiu, perquè els països productors estan destinant la major part de la producció a l’exportació i s’estan quedant sense el seu aliment principal.

Tan de moda està?
La quinoa s’està posant molt de moda per la gran quantitat de propietats que aporta: es poden fer hamburgueses, mandonguilles, com acompanyament, com amanida, com a cuscús... El kamut, el blat egipci (un dels més antics, no modificat transgènicament, de molt bona digestió), en canvi, sí que el produïm aquí.

El tema de la digestió també és un factor...
És clar, hi ha moltes persones amb intoleràncies, celíaques,... Però cal dir que la meva botiga al ser a granel no pot garantir que els productes siguin 100% sense gluten perquè pot haver contaminació. Si usem la mateixa pala per agafar uns macarrons i després la quinoa, que no porta gluten, pot contaminar-la. El celíacs no poden menjar a granel, ha de ser tot empaquetat.

Per què una botiga a granel?
Jo treballava en una entitat social però amb la crisi va haver moltes retallades i vaig patir molt d’estrès. Vaig complir 40 anys i necessitava un canvi, ja no estava motivada i ho vaig deixar. Vaig prendre’m un temps, vaig fer cursos de dietètica, de cuina vegetariana... I un dia, se’m va ocórrer la idea i vaig invertir més de sis mesos en pensar com seria la botiga (la decoració és tot cosa meva), triar els proveïdors, etc. Les caixes de fusta són d’un pagès de Lleida i els dispensadors em va costar moltíssim trobar-los perquè tots venien dels Estats Units i eren de plàstic. Finalment la solució la vaig trobar a la vora, uns productors de metracrilat del Vallès, i junts els vam fer a mida. Ara ja venen els dispensadors com a un producte més, així que d’altres tendes a granel ho tindran més fàcil que jo.

Ets vegetariana?
Sí però no sóc estricta. Hi ha gent que és vegetariana-vegana perquè realment està en contra de la crueltat contra els animals, és activista i creu que no podem ni devem menjar animals. A d’altres, el cos  els ho demana. Comences combinant, un dia menjo carn, un altra no, però al final descobreixes d’altres productes que substitueixen la proteïna animal i n’acabes renunciant.

Per a la canalla què recomanaries?
El llegum, sens dubte, el pots menjar tres dies a la setmana i és saníssim. La quinoa i els fruits secs. És qüestió d’educar als menuts, si des de ben petits els hi poses per anar a l’escola uns fruits secs i un plàtan, al final s’acostumaran i els hi agradarà. També hi ha l’opció dels superaliments com l’espirulina, una alga que es produeix a Galicia i que la pots espolvorejar a qualsevol guisat, batut o got de llet, aporta moltíssima proteïna. També tenim la soja texturitzada, anomenada la carn vegetal, que la usem per a fer macarrons a la bolonyesa o canelons.

Què ofereixes per Nadal?
Ens demanen molt paneres amb els nostres productes. La gent busca regals originals: aquí no trobaràs macarrons ni sèmola de blat. La meva sèmola és 100% de cigró, pasta de llenties o amb espirulina. També tinc un apartat de conserves, en la meva opinió molt ben triades, ja que o són de petits productors o darrera tenen un projecte social. Handsel & Granel col·labora amb Eqmon (www.eqmon.org), una entitat que ajuda a mares, en situació de vulnerabilitat, fent diferents itineraris formatius per a facilitar la seva inserció sociolaboral. Un 1% de les nostres vendes mensuals van a parar a la compra d’aliments per als seus tallers de cuina.

Darrera Hansel & Granel hi ha una gran tasca de tria de proveïdors i de productes...
Porto 3 anys funcionant i m’agrada molt oferir als meus clients productes nous i la principal font d’informació de la que disposo són els propis proveïdors. Els petits productors es recolzen molt els uns amb els altres, per exemple, la meva proveïdora de garrofina (que fa xocolata i torró) em va donar el contacte d’un altre proveïdor que fa crema de garrofa. Jo no tinc producte fresc, tot és sec i, per tant, és de llarga caducitat. El que em permet un alt grau de rotació però de cada producte només treballo amb un proveïdor. M’agrada visitar-los, que m’expliquin i veure com treballen, m’ensenyin tot el procés i conegui tota la línia de producció. Es la millor manera d’aconseguir la fidelització, de què estimis el producte i de què el sàpigues vendre com cal.

Handsel & Granel és una botiga d’autoservei?
Jo voldria que així fos. L’objectiu és que vinguis a la botiga, amb temps, miris el que hi ha, i agafis allò que vols. Evidentment jo estic aquí per qualsevol dubte i per atendre a tothom qui vulgui, és clar. Sóc contrària a la compra per inèrcia.
  
Qui ve a comprar a Hansel & Granel?
Tinc molta clientela fixa i del barri. Van provant cosetes i venen a comprar cada setmana, a la gent gran els hi agrada perquè els recorda els vells temps (la mare els manava a comprar lliures de llegums) i els joves venen a comprar el menjar diàriament (avui arròs amb ceps, demà quinoa per a fer cuscús, etc.). Després també ve gent d’altres barris perquè en el seu no troben aquest tipus de productes i els clients esporàdics són sobretot els estrangers que venen a visitar la casa Gaudí del carrer Carolines i, al veure la botiga, hi entren. A Europa la compra a granel té molts anys d’història.


Comentarios

Entradas populares de este blog